مقاوم ترین لوله گاوانیزه در برابر رطوبت

لوله‌های گالوانیزه یکی از مهمترین آپشن های صنعت هستند. می‌توان به جرات گفت که بخش عظیمی از صنعت جهان بدون لوله گالوانیزه نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد. لوله‌های گالوانیزه، استوانه‌های تو خالی فلزی (آهنی فولادی) هستند که پوشش گالوانیزه دارند و مواد و اجسام مختلف از داخل آن عبور داده و جابجا می‌کنند.  انواع مختلفی از لوله‌های گالوانیزه برای کاربردهای مختلف تولید می‌شوند.

انواع لوله گالوانیزه

لوله‌های گالوانیزه بر اساس فاکتورهای متفاوت، به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. بر اساس جنس فلز بدنه یا نوع کاربردشان، می‌توان آنها را دسته بندی کرد.

·         انواع لوله گالوانیزه بر اساس کابرد

1-      لوله گالوانیزه صنعتی:

 این لوله‌ها در کارخانه‌ها و صنایع بزرگ برای عبور مواد مختلف استفاده می‌شوند.

2-      لوله گالوانیزه گلخانه:

برای ساخت گلخانه و انواع پایه (پایه فنس، تیر چراغ برق، پرچم و ...) استفاده می‌شود.

3-      لوله گالوانیزه عبور آب و مایعات:

برای عبور انواع مایعات، مثل آب و فاضلاب کاربرد دارد.

4-      لوله گالوانیزه برقی

از این لوله‌ها برای عبور کابل برق در کابل کشی‌ها استفاده می‌شود.

·         انواع لوله‌های گالوانیزه از نظر ساختار

لوله‌های گالوانیزه با توجه به نوع و روش ساخت اولیه به دو شکل عرضه می‌شود:

1-      لوله درزدار

لوله‌های درزدار از نورد ورق‌های فولاد یا آهن تولید می‌شود. سپس لبه‌ها را در محل اتصال به یکدیگر جوش می‌دهند. عرض هر ورق مستطیل که لوله از آن ساخته می شود در اصل همان محیط خارجی لوله است. پس از تولید لوله خام یا لوله سیاه جوشی، آن را طی فرایند گالوانیزاسیون، گالوانیزه می‌کنند. پر مصرف‌ترین لوله گالوانیزه در صنعت این نوع از لوله‌هاست.

2-      لوله بدون درز

این گروه از لوله‌ها مستقیما از شمش‌های فولادی یا آهنی ساخته می‌شود و متکی به جوشکاری نیستند. در فرآیند تولید این محصول ابتدا شمش فولادی توسط یک سنبه مخصوص سوراخ می‌شود. پس از آن ضخامت لوله تعیین می‌گردد. لوله‌های بدون درز، فشارهای داخلی و خارجی بیشتری را نسبت به نوع درزدار تحمل می‌کند. از این رو برای لوله‌های آتشنشانی بیشتر استفاده می‌شود.

 

·         انواع لوله‌ گالوانیزه از نظر جنس

1-      لوله آهنی گالوانیزه

لوله گالوانیزه آهنی که از نوع لوله‌های درزدار است طی فرآیند نورد آهن سفید و در رنگ‌های تیره و خاکستری تولید می‌شود.

2-      لوله فولادی گالوانیزه

جنس بدنه این لوله‌ها از فولاد است که سطح آن طی فرآیند گالوانیزاسیون پوشیده می‌شود. آهن خالص، سختی بالایی ندارد. اما با اضافه شدن درصدی کربن به آن و تشکیل فولاد، استحکام و مقاومت آن افزایش می‌یابد. این لوله با از بین رفتن پوشش گالوانیزه به دلیل داشتن زیر لایه فولادی، تاب آوری بیشتری نسبت به لوله گالوانیزه آهنی در محیط‌های اسیدی دارد.

·         انواع لوله گالوانیزه از نظر سایز و وزن

1-      لوله گالوانیزه سبک

لوله‌های گالوانیزه سبک به لوله گالوانیزه‌هایی گفته می‌شود که ضخامت و وزن کمتری دارند (ضخامت آنها از 2 میلیمتر کمتر است) و برای پروژه‌های سبک‌تر بیشتر استفاده می‌شوند.

2-      لوله گالوانیزه سنگین 

معمولا لوله‌هایی که ضخامت آنها از 2 میل بیشتر باشد لوله گالوانیزه سنگین نام دارند. قطر لوله‌های سنگین نسبت به لوله‌های سبک بیشتر است و ابعاد بزرگتری دارند. این لوله‌ها به دلیل ضخامت بیشتر و ترکیبات بسیار با کیفیت در ساخت، در برابر خوردگی و رسوبات معدنی بسیار مقاوم‌اند.

انواع لوله گالوانیزه بر اساس روش گاوانیزاسیون

لوله‌های گالوانیزه بر اساس نوع و روش گالوانیزه به چهار گروه تقسیم می‌شوند.

لوله گالوانیزه عمقی داغ

این لوله‌ها پس از تولید وارد وان مذاب مواد گالوانیزه می‌شوند (مذاب فلز روی). در نتیجه تمام سطوح داخلی و خارجی آن از مواد گالوانیزه پوشیده می‌شوند. از آنجا که ضخامت پوشش گالوانیزه، در این نوع لوله‌ها بیشتر است، مقاومت بیشتری دارند.

لوله گالوانیزه گرم سبک

این لوله‌ها از نورد ورق‌های گالوانیزه با ضخامت بیش از 1 میلی‌متر تولید می‌شوند. از آنجا که 2 طرف ورق‌ها گالوانیزه است. سطح داخلی این لوله‌ها نیز گالوانیزه خواهد بود. اما ضخامت پوشش از نوع قبل کمتر است. از این لوله‌ها برای تولید لوله برق استفاده شده و مقاومت کمتری نسبت به گالوانیزه عمقی داغ دارد.

لوله گالوانیزه فابریک

این لوله‌ها از نورد ورق‌های 2 رو گالوانیزه با ضخامت کمتر از 1 میلی‌متر تولید می‌شوند. این لوله‌ها مقاومت کمتری نسبت به لوله گالوانیزه گرم سبک و لوله گالوانیزه عمقی داغ دارد.

لوله گالوانیزه سرد

این لوله‌ها با روش الکترولیز و پاشیدن محلول نمک روی (Zn)، بر سطح (خارجی) لوله گالوانیزه می‌شوند. از این رو سطح داخلی این لوله‌ها پوشش گالوانیزه ندارد. در نتیجه در محیط‌های مرطوب مستعد زنگ زدگی می‌باشند.

مقاومت لوله گالوانیزه به چه معناست؟

مقاومت لوله گالوانیزه به معنی استحکام لوله در برابر فشارها و آسیب‌های محیطی است. به زبان ساده‌تر یعنی لوله در برابر شرایط مختلف هیچ آسیبی نبیند. از آنجا که جنس بدنه لوله‌های گالوانیزه، آهنی یا فولادی (آهن و کربن) است و آهن دربرابر رطوبت و شرایط ناپایدار آب و هوایی زنگ می‌زند، آن را با مواد گالوانیزه می‌پوشانند تا از آن در برابر رطوبت محافظت کنند. پوشش گالوانیزه در برابر رطوبت بسیار مقاوم است و خورده نمی‌شود.

آهن نیز در برابر ضربه، خراش و فشار نسبت به سایر فلزات مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. در نتیجه می‌توان گفت که آهن گالوانیزه مقاوم ترین تجهیزات و مصالح قابل استفاده است. لوله‌های گالوانیزه در شرایط مختلف آب وهوایی و رطوبت زنگ نمی زند. خورده نمی‌شود. در برابر مواد اسیدی مقاوم است. در برابر فشار و وزن زیاد نمی‌شکند. در برابر ضربه تغییر فرم نمی‌دهد. به راحتی سوراخ نمی‌شود و ....

 

کدام نوع لوله گالوانیزه در برابر رطوبت مقاوم تر است؟

با توجه به تمام توضیحاتی که دادیم، مقاوم ترین لوله گاوانیزه در برابر رطوبت، لوله گالوانیزه عمقی داغ است.

·         این لوله‌ها عموما از ورق فولاد با کیفیت بالا تولید می‌شود. در نتیجه بدنه آن در برابر ضربه، خراش، خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم است.

·         ضخامت پوشش گالوانیزه آن با توجه به سایز لوله و کیفیت برند، بین 50 الی 90 میکرون است (برخی از برندها تا 110 میکرون هم گزارش شده است). این ضخامت روی بری، نسبت به ضخامت پوشش روی در سایر لوله‌های گالوانیزه بسیار بیشتر است. پوشش گالوانیزه، فولاد را در برابر رطوبت و سایر آسیب‌های محیطی مقاوم‌تر می‌کند.

·         لوله‌های عمقی داغ با ورود به وان مذاب، گالوانیزه می‌شوند. در نتیجه مذاب گالوانیزه، داخل لوله هم وارد شده و تمام سطح داخلی و خارجی لوله را می‌پوشاند. در نتیجه مقاومت آن در برابر رطوبت و خوردگی بیشتر می‌گردد.

·         هر چه لوله، مدت زمان بیشتری در وان مذاب غوطه‌ور بماند، ضخامت پوشش گالوانیزه بیشتر می‌شود. هر چه ضخامت بیشتر باشد، مقاومت لوله بیشتر است.

·         طول عمر لوله‌های گالوانیزه عمقی داغ (برخی آن را گالوانیزه گرم سنگین می‌شناسند)، نسبت به سایر لوله‌های گالوانیزه بسیار بیشتر است و با توجه به کاربرد، منطقه جغرافیایی و شرایط نگهداری لوله بین 30 الی 70 سال بدون آسیب دیدگی کار می‌کنند.

 


Comments